Aktuellt datum och tid: 21 okt 2017, 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 540 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 10 mar 2017, 06:34 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 03 mar 2010, 21:53
Inlägg: 1512
Ort: Kallinge
vet inte mer än vad youtube reviewerna har gett, men för film har alla sagt att den är överlägsen. Har hittat videos med både AC och iRacing där de kör med 970 kort och det verkar fungera bra. Problemet är väl lite att den är 60 fps, och så kör den ju lite trix för att
rendera hälften av pixlarna, vilket gan ge lite blur. Lite samma sak som Sony kör.
Den ena videon som visar elite dangerous har dock jämförelse med både vive och rift och för just det spelet så tycker han att det är klart bättre. Riften kan visst vara lite för ljusstark.

Är riktigt sugen med det priset.
Sedan är det ju andra headset som också är på g.
Bla har pimax ett 8k headset på gång med exta wide fov.
http://www.roadtovr.com/hands-pimaxs-8k ... vr-coming/

_________________
Conny Näslund
Och inled mig inte i frestelsen.....jag hittar själv....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 10 mar 2017, 15:09 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
CoNa skrev:
vet inte mer än vad youtube reviewerna har gett, men för film har alla sagt att den är överlägsen. Har hittat videos med både AC och iRacing där de kör med 970 kort och det verkar fungera bra. Problemet är väl lite att den är 60 fps, och så kör den ju lite trix för att
rendera hälften av pixlarna, vilket gan ge lite blur. Lite samma sak som Sony kör.
Den ena videon som visar elite dangerous har dock jämförelse med både vive och rift och för just det spelet så tycker han att det är klart bättre. Riften kan visst vara lite för ljusstark.

Är riktigt sugen med det priset.
Sedan är det ju andra headset som också är på g.
Bla har pimax ett 8k headset på gång med exta wide fov.
http://www.roadtovr.com/hands-pimaxs-8k ... vr-coming/


Jo får de bort screendoor alltså och har bra pixeltäthet. Ingen garanti bara för att man har mer pixlar så borde den va bättre för film om det är vettiga OLED paneler i alla fall. Är det LCD är jag lite mer tveksam om det är värt det. Har inte hunnit läsa på än ;)

60 hz begränsningen där är nog inte alltför kännbar eller om trackingen inte är hundra går ju köra riften rätt bra i 60 även om 75hz för spel känns lite som minimum för nära optimal upplevelse.

Begriper inte riktigt det där med att Riften skulle va för ljusstark. Det är väl den enda nackdelen den har med Vive att dess linser som fokuserar pixlarna och ger bättre skärpa och lite mindre screendoor tyvärr gör att de släpper igenom mindre ljus. Den är inte ljusstark för fem öre tvärtom kontrasten räddas av att den till skillnad från Vive har sann svärta men Viven är klart bättre upptill på rgb skalan om än bra mycket sämre i de mörka partierna. Nu så kör man ju helt mörklagt så det är ingen katastrof med riften och jag mäktar sällan med vivens episka screendoor.

Blurra får den ju inte göra för mycket med snabba bildfrekvenser som för racing då är det månne bättre med lägre upplösning och bättre frames/skärpa med supersampling möjligen :)

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 11 mar 2017, 01:05 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12838
Ort: Norrtälje
Intressant det där 4k headsetet :)
... även om 60 hz känns lite för lågt, och att den helt saknar positional tracking såvitt jag förstår... (Dvs den känner bara av rotation, på samma sätt som de tidiga DK versionen av Riften)
Dessa är nog dealbreakers för mig (speciellt när jag redan äger Riften) men man blir ju sugen att testa 4k! 8)
(upplösningen är ju definitivt en begränsning i både Rift och Vive)
Att den är LCD är nog också gränsfall. Motionblur lockar inte...

Å andra sidan är inte Riften perfekt på rörelser heller, trots OLED: Jag får mörka trails efter vissa objekt vid rörelser. Ganska tydligt i Brookhaven experiment när jag panorerar på vissa banor, om man kollar efter det tex.

CoNa skrev:
Riften kan visst vara lite för ljusstark.

Konstigt, det lilla jag jämfört Rift och Vive så håller jag med Öqvist: Viven var klart ljusstarkare såvitt jag minns den.

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 11 mar 2017, 11:16 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
Det enda jag kan komma på är om det är godrays som gör de drar slutsatsen riften är för ljusstark?

OLED är tyvärr mer som LCD än plasma när det gäller skiftningar av färger etc. Jag vill främst ha OLED för att det ger helt unison bild ingen j-la clouding eller skit och djupsvärtan :)

Jag är hyperintresserad av vr headset specialiserat på media använder ju riften mestadels för att se på film som substitut för gigantisk projektorduk. Där tror jag inte jag kommer störa mig på refresh rate eller undermålig tracking.

Borde överge rFactor 2 men det ska ju få stöd snart.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 11 apr 2017, 17:54 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
IL2: Battle of Stalingrad har fått VR stöd äntligen

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 18 jul 2017, 19:32 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
Sålde till slut Viven. Har så liten roomscale så det säkraste är att röra sig minimalt men spiken i kistan var knuckles med touch pads. Har alldeles för kul med att springa runt och panorera med analoga spakar. Köpt en tredje kamera och lite förlängningssladdar istället får vi se hur långt de räcker. Egentligen borde man gå på 4 direkt. I sådana fall skulle jag experimentera med att sätta den fjärde platt mot golvet för många spel där det är fasligt svårt plocka upp saker man tappat.

Går alldeles utmärkt att ha kul med roomscale med två rift kameror och med tre hoppas jag det går att få till bra 360 graders i alla fall med måttliga rörelser.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 08 aug 2017, 09:20 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 03 mar 2010, 21:53
Inlägg: 1512
Ort: Kallinge
Efter ha byggt en ny pc nu i sommar så kunde jag inte hålla emot längre utan hoppade på vr-tåget. Sommarerbjudandet lockade lite för mycket. Köpte även in-ear lurarna. De ska ju stänga ute lite mer ljud (osw lådan väsnas en hel del) , och dessutom lär det ju bli lite svalare om huvudet utan varma lurar om öronen.
Kör ni andra med riftlurarna eller andra lurar?

Nu får man väl skaffa vr-labs linser också.....suck det blev en dyr sommar trots allt. :wink:

_________________
Conny Näslund
Och inled mig inte i frestelsen.....jag hittar själv....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 08 aug 2017, 12:24 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12838
Ort: Norrtälje
Jag kör vanliga riftlurarna. Tillräckligt smidig och bekväm lösning för att jag inte vill böka med någon annan...
Inte världens fetaste ljud men duger :)

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 08 aug 2017, 14:22 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 03 mar 2010, 21:53
Inlägg: 1512
Ort: Kallinge
En annan fråga är linser man ska skaffa.
Lens Lab eller VR-lens.eu?

https://vr-lens.eu/oculus-rift-lens-inserts.html
https://vr-lens-lab.com/

Läste en test som verkar vara mycket positiv till VR-lens.eu
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/ ... h=4a26ce24

LL verkar vara lite problematiska att få på plats dessutom.
Men någon med en 3-d printer har visst löst det. Det blir 19€ avdrag från
LLs hållare, och istället 25$ för dessa:

http://www.ebay.com/itm/Oculus-Rift-Ada ... oUY24hULHQ

video review: https://youtu.be/rdspwMoDo5o

_________________
Conny Näslund
Och inled mig inte i frestelsen.....jag hittar själv....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 08 aug 2017, 16:04 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
Var på tiden du trilla dit :mrgreen:

Första revisionerna av lenslab gick knappt att fästa. Har inte haft problem med de jag fick sen. Misstänker de flesta testerna är från den första revisionen? Som också var slipad så man fick en hel del distortion. Superenkla montera om de inte ändrat om designen igen?

Har inte testat .eus

Har samma problem med osw lådan men jag gillar ljudet på rifts koss porta pro kopior så det är lätt hänt man kör på dem ändå. Man har ju lite aktiv noise cancelling när man kör iaf.

Iems beror mycket på passform etc. Mina eph-100 isolerar som en gud men samtidigt då den totalt blockar hörselkanalen så blir de ju fort mycket öronsvett och lätt hänt att hörselgången börjar svälla någonstans och de börjar skava. Har några Titan X som är snällare och mer öppna men de isolerar inte alls samma istället. Den dagen jag har sönder mina eph-100 blir de att försöka hitta några som både isolerar och är hyfsat komfortabla och låter vettigt. Kanske går utan att betala för custom fitting.

Men ska man effektivt dämpa osw lådan så är det nog bara iems som kan fixa det.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 08 aug 2017, 16:30 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12838
Ort: Norrtälje
Hmm sidospår, men är alla OSW varianter så högljudda? :?
Jag vill minnas någon av dem hade en passiv nätdel, men jag har kanske drömt det?

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 08 aug 2017, 18:32 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
Roger W skrev:
Hmm sidospår, men är alla OSW varianter så högljudda? :?
Jag vill minnas någon av dem hade en passiv nätdel, men jag har kanske drömt det?


Japp beror helt på vilken nätdel du har. meanwell 600w är inte att rekommendera ur db perspektiv. Finns passiva och andra modeller.

Jag jinxade mina rift hörlurar med hur bra de var. Nu har jag fått glapp på vänstra. Får hoppas de bara räcker skruva lite :)

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 15 aug 2017, 08:32 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 03 mar 2010, 21:53
Inlägg: 1512
Ort: Kallinge
Det verkar som det är högt tryck på leveranserna. La in ordern den 8:e och än så länge har den inte rört på sig. På oculus forumet säger de att lagren är tomma men de ska fyllas på i mitten av månaden. Sommar rean verkar ha fått folk att ta steget till VR.

Får passa på att läsa in vad det är för saker man ska tänka på. Det verkar finnas en massa lösningar på olika saker, allt ifrån hur man kan öppna steam i VR, till direkta inställningar per spel och olika sätt att nå skrivbordet i VR. Är det något annat som kan vara intressant?

_________________
Conny Näslund
Och inled mig inte i frestelsen.....jag hittar själv....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 15 aug 2017, 17:38 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9692
CoNa skrev:
Det verkar som det är högt tryck på leveranserna. La in ordern den 8:e och än så länge har den inte rört på sig. På oculus forumet säger de att lagren är tomma men de ska fyllas på i mitten av månaden. Sommar rean verkar ha fått folk att ta steget till VR.

Får passa på att läsa in vad det är för saker man ska tänka på. Det verkar finnas en massa lösningar på olika saker, allt ifrån hur man kan öppna steam i VR, till direkta inställningar per spel och olika sätt att nå skrivbordet i VR. Är det något annat som kan vara intressant?


Det mesta kommer säga sig självt. Oculus Home är dumt kodat så tänk noga för vart du lägger installationsmappen då det är mycket bök att lägga in det du köper på home på en ny hårddisk. Vet inte ens om det går att köra flera bibliotek samtidigt ens. Migrera ska gå med lite strul. Jag försökte en sväng men misslyckades för ett halvår sen ;)

Steam VR är mer framtidssäkert om du planerar byta headset framöver men det är ett par musklick till och lite laddningstider innan man är igång.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 16 aug 2017, 08:51 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 03 mar 2010, 21:53
Inlägg: 1512
Ort: Kallinge
Fick precis orderbekräftelse så den är på G nu. Hoppas den kan komma till nästa vecka i alla fall. Kanske redan denna om man har tur.

Tog ingen extra sensor ännu. Får se om man blir sugen på att testa roomscale framöver. Har inte riktigt utrymme för det ändå. Två ska väl räcka för det mest basic spelen.

Har inte koll på om det ingick några spel med "summer sale" utgåvan.
Hotdogs, Horseshoes and handgranades verkar vara ett trevligt "plinka tavlor" spel.
Är det några spel som ni rekommenderar, utom racing och flyg som jag redan har det mesta.

_________________
Conny Näslund
Och inled mig inte i frestelsen.....jag hittar själv....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 540 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008