Aktuellt datum och tid: 13 dec 2018, 07:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GTR2/P&G och trippelskärm
InläggPostat: 28 dec 2011, 00:01 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Vet inte hur många som kör GTR2 och trippelskärm. Jag gör det. ATI och Eyefinity med Bezel compensation. Vill bara delge mina erfarenheter därom.

Pros:
+ Det funkar - och är rikigt njutbart när man väl är ute på banan
+ Man kan använda välidigt låg FOV (ändra i UserData\defviews.cam)
+ Även replay rullar över tre skärmar.
+ Funkar alltsom oftast i rejsen här på SSR.

Cons:
- Menusystemet äl lite svårt att navigera i - då menyn "smetas" (skalas) ut på alla skärmar. Inte, som i rFactor, där man använder mittenskärmen enbart (annan skalning).
- Likaså chatsystemet, som blir för "utdraget" för att man effektivt ska kunna följa med i konversationen.
- Och förstås garaget som även det svårt att navigera i
- Använder man labels (tab) för att se vem som ligger före kan det också vara lite jobbigt.
- Det finns en change session-bugg - som gör att GTR2 kraschar om man inte passar sig (gäller multiplayer enbart). Är man i menyn/garaget när GTR2 byter session kraschar spelet. Se workaround:en nedan.
- Även om man använder workarounden nedan, så kraschar spelet när ett rejs är över och banan byts. Då måste man starta igen och ansluta.
- (ignore) Används GTR2 Manager på serversidan (åtminstone när jag testat med en egen dedicated server) är man rökt hur som helst - nu kraschar spelet direkt man ansluter. (ignore) - se nedan.

Workaround för Change Session Bugg

När du väl anslutet till servern och det börjar bli dags att byta session - säkerställ att du är ute och kör. Är man bara UTE på asfalten vid byte av session överlever man. :)

Dock kan man inte ansluta till SSRs egen server när ingen annan är där, då den är inställd att byta session det första den gör. Man hinner liksom aldrig gå ut på asfalten.

Att tänka på för tävlingssledare: Om byte av session är tänkt att ske innan utsatt tid, bör detta framgå tydligt med annonsering i chatten. Låt det gärna gå minst någon minut innan byte sker.

Förare: Försök vara ute på asfalten så snart du kan. Även om du tänker vila. Jo, jag vet, det blir liksom lite jobbigt att chatta då man tappar historien.

Bilagor:
GRAB_003.jpg
GRAB_003.jpg [ 1.28 MiB | Visad 2101 gånger ]

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

Senast redigerad av zaphman 30 okt 2012, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: GTR2/P&G och trippelskärm
InläggPostat: 28 dec 2011, 01:03 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Tack för hintarna.
Provade detta ganska mycket när jag precis satt upp mina skärmar.
Tyvärr kunde inte jag lita på tricket att stanna på banan vid session change. Det funkade, ibland. Ibland dök spelet när folk klev in i spelet, ibland när det var många på servern, ibland när det var få på servern.

Fanns helt enkelt ingen röd tråd jag kunde lita på nog för att våga chansa i race, tyvärr.
Nej för mig blir det singelskärm i race i den mån jag kör. Tyvärr.

Men funkar det för dig är det bara att gratulera!

Tack för en skön bakgrundsbild dock :D
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 28 dec 2011, 11:21 
Veteran
Användarvisningsbild

zaphman skrev:
- Används GTR2 Manager på serversidan (åtminstone när jag testat med en egen dedicated server) är man rökt hur som helst - nu kraschar spelet direkt man ansluter.

Inte nödvändigtvis då SSRs servera körs med GTR2 Manager och det funkade ju för dig så länge du fick vara ute på asfalten vid byte av session.

zaphman skrev:
- Menusystemet äl lite svårt att navigera i - då menyn "smetas" (skalas) ut på alla skärmar. Inte, som i rFactor, där man använder mittenskärmen enbart (annan skalning).

Undrar om det skulle gå att "sno" inställningar eller filer från rFactor för att få till det?

zaphman skrev:
Dock kan man inte ansluta till SSRs egen server när ingen annan är där, då den är inställd att byta session det första den gör. Man hinner liksom aldrig gå ut på asfalten.

Beror på GTR2 Manager. Den är inställd på att skippa Practice 1.

Dan Segolson skrev:
Tyvärr kunde inte jag lita på tricket att stanna på banan vid session change. Det funkade, ibland. Ibland dök spelet när folk klev in i spelet, ibland när det var många på servern, ibland när det var få på servern.

Det har med antalet tecken i förarnamnet att göra. Om GTR2 skall visa ett för långt förarnamn, ex: Thomas Willershausen, så dyker det om GTR2 körs över tre skärmar. Gäller förmodligen om föraren ansluter, chattar eller lämnar racet.

InläggPostat: 28 dec 2011, 11:38 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Inte nödvändigtvis då SSRs servera körs med GTR2 Manager och det funkade ju för dig så länge du fick vara ute på asfalten vid byte av session.

GTR Manager verkar inte vara en issue :) Bra det.

Tillägg. Jag har ju faktiskt kört hela GT säsongen, samt Historics (utom de allra första rejsen - då jag då inte hade hårdvara) med EyeFinity. Jag hade lite tekniska problem under säsongen - spelet låste sig några sekunder, men det var andra saker än Eyefinity.

tharnvi skrev:
Det har med antalet tecken i förarnamnet att göra. Om GTR2 skall visa ett för långt förarnamn, ex: Thomas Willershausen, så dyker det om GTR2 körs över tre skärmar. Gäller förmodligen om föraren ansluter, chattar eller lämnar racet.

Finns en tråd om detta på http://www.nogripracing.com/forum/showt ... ?p=1162582. Nog finns det folk med mer än fem bokstäver i förnamnet hos oss? Jag har då inte haft några problem med detta (vad jag vet). Jag kör 3x1600x900 + lite Bezel compensation (just 900 för att det räcker så... 1080 fungerar, men det har blivit 900 den sensate tiden).

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 03 jan 2012, 23:44 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Ytterligare en issue som är lite störande med låg FOV och virtual mirror. Först lite bakgrund. Du anger en bas-FOV i UserData/devviews.cam. Min (cockpit camera) är som

Kod:
 Fov=(65.000000, 40.00000)
:
.
  OrientationOffset=(-0.060000, 0.000000, 0.000000)

(det är bara (vertical FOV) 40 som används, vilket gör att jag kan gå ner till 20 (då Fov multiplier (ctrl-musknapp) kan gå ner till 0,50). Sen kan man via OrientationOffset ange vart blicken ska peka. -0.06 gör att man tittar "nedåt" något. Möjligt att vissa banor kräver lite olika värden här.... det ska jag ha i åtanke.

Idag när vi körde Seven Hills och då det är så backigt som det är följer inte blicken rikigt med, då de övre pixlarna upptas av virtual mirror. (Slår jag av den backspegeln fungerar det ypperligt) Då man kör uppåt vill jag liksom "höja" blicken något för att se vart man ska, men då är backspegeln som sagt i vägen. I GTR2 finns det dock ingen "look at crest" som dynamisk höjer/sänker blicken. Det borde fungera som Look to apex ungefär (tror jag). Dvs, påverka OrientationOffset i "rätt riktning"... men som sagt, det finns inget sådant.... :(

InläggPostat: 21 jun 2012, 13:45 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

GTR funkar i eyfinity om resolutionen begränsas till 4800x900, så det ser ut att vara relaterat till resolutionen, då spelet crashar i garaget, när det blir session byte :D

vMax Wh33ly
Velocity Maximum Simulation Racing
www.vMaxSR.com
-------------------------------------

InläggPostat: 14 jun 2013, 09:08 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Nu har det hänt grejor :) http://www.nogripracing.com/forum/showt ... p?t=315111
som anger att man byter ut en "språkfil" för att råda bot på onlinekraschen när medspelare har "för långa förnamn".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme