Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 13:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 185 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bil Byggen och Projekt
InläggPostat: 27 aug 2006, 13:53 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare

Blev medlem: 04 aug 2006, 16:07
Inlägg: 2375
Ort: Katrineholm
jag tycker vi fixar en ny tråd för dom som håller på och modifierar och bygger på sina bilar.
det finns väl några här inkl mig själv som håller på antar jag.

ju mer bilder ju bättre ! :)
posta på bara så kan vi snacka och kommentera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 aug 2006, 18:46 
Offline
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Blev medlem: 15 aug 2006, 20:33
Inlägg: 65
Jag har en tråd om min bus bil här:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... sc&start=0
Lite kort info:
Porsche 924 turbo -79
2 liters turbo motor, 170hk orginal. Eftermonterad intercooler,
annat tändsystem, lite högre laddtryck.
rensad på inredning och ljudisolering.
2 race stolar, mockaratt och bransläckare finns i cupén.
Fram och bakvagn ombyggd med ställbara coilover stötdämpare
Alla bussningar bytta till uretan diton
R-däck
Vikt ca 1000kg

Skitskoj att köra, billig i drift, hävdar sig bra mot betydligt nyare sportbilar


Bilagor:
Filkommentar: Bild från slalom körning på Malmby flyfält
slalom.jpg
slalom.jpg [ 70.03 KiB | Visad 3516 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 07:30 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12909
Ort: Norrtälje
Tufft bygge! Precis "lagom" nivå :)

Kör du fortfarande med original hämmare fram och utan bak? (har inte läst hela den där tråden)
Känns som det borde bli lite "vingligt"?

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 09:01 
Offline
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Blev medlem: 15 aug 2006, 20:33
Inlägg: 65
Ja, ingen kränghämmare bak och orginal fram. Anledningen till att den är bortplockad bak, är för att försöka hålla hjulen i backen när det svänger. Det finns tyvärr ingen diffbroms. Bilen är dock så hård i fjädringen att det inte kränger mycket.

På bilden ovan kör jag med de gamla "mjuka" hjulupphängningarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 11:43 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 aug 2006, 12:48
Inlägg: 1109
Ort: Varberg
Jag bygger just nu en helt ny folkracebil, en volvo 240 från 86 som jag fick av försäkringsbolaget (jag jobbar på volvo 8) )

jag har rensat ur den fullständigt nu i bagage,motorrum och i kupen, jag kommer att göra allt själv utom att montera stört bågen, jag har en expert som sätter i den så allt blir rätt monterat, dvs plattor under bågen mm mm.

hur mkt jag ska trimma motorn har jag inte bestämt än PGA att man troligen blir av med bilen direkt (satans anbuds förfarande :evil: ) men det lutar åt en lite vassare kamaxel och dubbla strombergare eller SU.
Gasdämpare fram blir det med och borttagna reducerventiler för mer bromskraft bak.
Bilder kommer så fort bygget har växt till sig lite :)

_________________
vMaxSR Rogge Johanzzon
1:a SSR GTR2 Div1 (team) S8
1:a SSR GTR2 Div1 (team) S9
Rallycross, super Nationell klass 4
Film på min RC bil------> http://www.youtube.com/watch?v=CscR1KBwI_Q
:)

http://www.youtube.com/watch?v=i7lRbeoc ... onse_watch


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 12:14 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 15:12
Inlägg: 5848
Ort: Sollentuna
Tja, fördelen med att köra folkrace med Volvo 240 är väl att det går så långsamt att ingen vill köpa den. ;)

Så var det i alla fall på min tid, när det var ovanligt att se en bil som inte hette Saab 99 i A-finalen.

_________________
Roland Ehnström

Bild

4:a iRacing World Championship 2012
1:a V-WTCC 2008
1:a VGP 2007


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 13:22 
Offline
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 17:43
Inlägg: 12232
Ort: Göteborg
Har redan visat min bil i en tråd på RSC - fast jag är lite mallig pga att jag lyckades ro detta projekt i hamn- så här kommer den igen.

Hösten 1990 satt jag en Lördag och läste Motorbilagan i GT.

"Pontiac GTO "the Judge" -70 säljes/bytes" Wow! Det fick mig att höja på ögonbrynen, då detta länge varit en drömbil, annonsen nedan bidrog ju helt klart till måste-ha suget.


Bild


Bilen stod i Gråbo utanför GBG - med hål i blocket... Killen var klart osugen på motorbyte, så det blev bytesaffär mot en Alfa 33 QV-86 o en radiostyrd bil.

Bild


Nu var det ju ingen originalbil jag fått tag på...5:57 i bakaxeln (hence rasad motor), flipfront i glasfiber, pipstoppad inredning, målad under, fel vinge mm mm. Geten blev stående ett par år, jag var mitt i en Mustangrenovering. Mustangen såldes, pengar investerades i ett nytt 455 block. Okulär besiktning gjordes (man har ju bråttom..) "Näru, den behövs inte borras". Bilen kom ut 94?, gick ett par somrar - tills jag tyckte den vart lite slö - hmmm, 4,5 i komp på 5:ans cylinder. Ur med motorn igen - tanken var att göra iordning motorn ordentligt över vintern för att kunna köra nästa sommar.

Nu blev det ju inte riktigt så.

Under en färd på landsbyggden åker jag förbi en sommarstuga där det står några lik i trädgården, bl.a. en våldsamt kustad Dodge A100 Van, täckt av mossa. vad som fångade min blick var den jättelika vingen på taket..."Vafan - det där ser ju ut som...men det vore ju otroligt..."

Snabbt till garaget för att mäta upp fästhålen i bakluckan där originalvingen suttit - tillbax ut till Eskilsby, knacka på dörren fråga snällt -"Är det okej om jag klättrar upp och mäter lite" Inga problem! Och visst, helt otroligt (jag kommer aldrig vinna på lotto...) det är en äkta Judgevinge! Killen ville inte ha betalt, men för att döva mitt samvete fick han 200 spänn!

Vingen i sig vart billig - men det var snöbollen som fick lavinen i rullning. Nu ville jag originalrenovera (nåja, så nära man mäktar med) Sedan nio år tillbaka har bilen vart i bitar, en reservdelsbil har plockats på godbitar som front med gumminäsa mm, och nu denna sommar rullar den för första gången..

Bild
Här började man ju undra vafanken man pysslade med....


Det blev Orbit Orange (istället för svart), klart kaxig originalfärg med rosa/blåa Judge-stripes (vääääldigt 70-tal, dom reflekterar i mörkret!). Motorn är borrad (462 cui), TH400, 3:90 med diff. Styr o bromsservo är väl den lyx som finns, i övrigt povert utrustad (AM/FM radio under renovering). Holley förgasare och alu.insug är inte helt original ( Org. rochester, insug och ram-air handlar om 25.000 - det får vänta)

Bilen är inte tok-original eller utställningbil - men en trevlig bruksvagn med knuff.

sportbil? Nä, familjevagn med sportvagnsattribut...

Snabb? Nä, inte med dagens mått mätt.

Första sommaren har inneburit lite tillfälliga avbrott, men nu börjar det funka som man vill. Kan nog bli lite arbete med bakaxel i vintern. Kanske en lite mer civiliserad utväxling.

Sedan blir man ju sugen på nått lätt o sportigt när man ser din 924:a, Micael- en RX7:a kanske??

Bild

_________________
/Erik Hutters Engelskt powernamn: "Sir Nip-ers"
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail us now - Elwood Blues
PPR
Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 16:00 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 aug 2006, 12:48
Inlägg: 1109
Ort: Varberg
@Erik fan vilken snygg bil du har fått till :D och nu kommer en fråga som är helt seriös, först vill jag säga att jag har haft en Pontiac Firebird-70 i samma stil som din var innan, med rejält trimmad cheva 355 motor (borrad 0.30) musse toppar, headers och 4 on the floor :wink2: listan blir för lång om jag ska räkna upp allt godis på den bilen.

Samt en glidare Chrysler New yorker-66 och nu frågan igen :wink:
Är pontiacen till salu ????

@R.ehnström dax för dig att ta dig ut på folkracebanorna igen och ta dig en titt :D fast jag medger att en saab som fólkracebil är en robust och enkel bil att köra folkrace med,och med en snabb förare så går dom jäkligt bra MEN fy fan så tråkigt att köra framhjulsdrift.


Jag har dock många meriter av volvo 240 i folkrace personligen.
2a i A-final varberg
1a i B-final varberg
2,a i novemberracets A-final i skene samt 4,a i superfinalen och bäste bakhjulsdrivna bil i hela tävlingen med ca 120 startande seniorer.
4,a i A-final dahlhemscupen i Fjärås
3a i laholms 2 dagarstävling förra året, 130 startande seniorer och jag var återigen bästa bakhjulsdrivna bil.
Det som jag kommer på just nu, och betänk att jag kör bara ca 4-5 tävlingar per säsong PGA familj jobb och ekonomi.

alla c-finaler nämner jag inte här
Jag har dock inte lyckats att vinna en A-final med volvo 240, men jag vann A-finalen i varberg -99 med en opelascona B med volvo B23 motor vass BOA 7 kamaxel och dubbla strombergare :P

Nu var dessa bilar inga originalbilar, utan det var renoverade B23,or eller B230 med bättre kamaxlar, extraktorrör eller insprutning, bestyckade med dubbla weber 45,or eller dellorto 40/weber 40,or bra däck och stötdämpare är ett måste tyvärr om man vill va i täten.

Det hade vart nåt att möta dig Rolle sida vid sida, du i din saab och jag i min Volvo 240 :D LIVE


Bild[/img]

_________________
vMaxSR Rogge Johanzzon
1:a SSR GTR2 Div1 (team) S8
1:a SSR GTR2 Div1 (team) S9
Rallycross, super Nationell klass 4
Film på min RC bil------> http://www.youtube.com/watch?v=CscR1KBwI_Q
:)

http://www.youtube.com/watch?v=i7lRbeoc ... onse_watch


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 16:37 
Offline
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 17:43
Inlägg: 12232
Ort: Göteborg
Rogge-johansson skrev:
Är pontiacen till salu ????



Ahhh, suget efter dunket av en Feskebåt vaknar igen?
Tja, allt är till salu...men efter nio års renovering xxx tusen kronor och drygt hundra mil är det inte läge ännu. Men kommer en trevlig människa och lägger ett bra bud - så börjar man kanske fundera. Frågan är vad man ska ha istället? Cobra? En rå rod?
Får hojta till nästa gång jag är VBG trakten (Wheels&wings ligger väl närmast) så får vi ta en tur. Kan ju var kul att en vinnare i bilen! :P

_________________
/Erik Hutters Engelskt powernamn: "Sir Nip-ers"
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail us now - Elwood Blues
PPR
Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 17:12 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15 aug 2006, 07:43
Inlägg: 1115
Ort: Stockholm
http://www.race-cars.com/

För drömmare och hobbyentusiaster :wink:

Denna sida säljer allt från GTP till Formel1!

Värt ett besök! :P

_________________
Fredrik Arbegard

Painter - Independent Developers Team


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 17:54 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare

Blev medlem: 04 aug 2006, 16:07
Inlägg: 2375
Ort: Katrineholm
Erix skrev:
Snabb? Nä, inte med dagens mått mätt.


provat kulgas :)?
jäkligt fräsch kärra för övrigt.

känner igen det där med att lägga ner tid och pengar,frågan är väl när man ska anse att bilen är klar :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 18:09 
Offline
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 17:43
Inlägg: 12232
Ort: Göteborg
Patrik Gårdewall skrev:
Erix skrev:
Snabb? Nä, inte med dagens mått mätt.


provat kulgas :)?


Törs inte - det kan bli himla dyrt - åker bara runt o glänser (posör)8)

Patrik Gårdewall skrev:
jäkligt fräsch kärra för övrigt.

Tackar! Men just där ligger problemet...


Patrik Gårdewall skrev:
känner igen det där med att lägga ner tid och pengar,frågan är väl när man ska anse att bilen är klar :)


...eftersom jag vart o rivit överallt känner jag till alla missar/brister - så, nä, klar blir man aldrig
:D

_________________
/Erik Hutters Engelskt powernamn: "Sir Nip-ers"
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail us now - Elwood Blues
PPR
Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 18:23 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare

Blev medlem: 04 aug 2006, 16:07
Inlägg: 2375
Ort: Katrineholm
Erix skrev:
Törs inte - det kan bli himla dyrt - åker bara runt o glänser (posör)8)


en sak är säker det är förbaskat beroendeframkallande.
fan vad trist bilen känns utan gas alltså :)

rätt blandning så är det inga problem.
jag tappade en cylinder förra sommaren när jag använde gasen vid en omkörning,körde väl lite för länge antar jag :)
bilen började plötsligt vibbrera som fasen och tappade orken.
puttrade hem på 5 cylindrar i några mil och trodde topp packningen hade rykit eller att man hade kört hål i nån kolv.
man tror ju alltid det värsta :)

men det vart billigt.
ett tändstift hade smält ihopp.
dit med ett nytt och bilen gick som den skulle igen.

kör nu med Denso tändstift som är mer värmebeständiga.

Edit: 20hp gas per cylinder är safe.
du skulle kunna plocka ut 160hp gas då,det skulle ju skicka iväg en del :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 aug 2006, 18:29 
Offline
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 17:43
Inlägg: 12232
Ort: Göteborg
Patrik Gårdewall skrev:
Erix skrev:
Törs inte - det kan bli himla dyrt - åker bara runt o glänser (posör)8)


en sak är säker det är förbaskat beroendeframkallande.
fan vad trist bilen känns utan gas alltså :)

rätt blandning så är det inga problem.
jag tappade en cylinder förra sommaren när jag använde gasen vid en omkörning,körde väl lite för länge antar jag :)
bilen började plötsligt vibbrera som fasen och tappade orken.
puttrade hem på 5 cylindrar i några mil och trodde topp packningen hade rykit eller att man hade kört hål i nån kolv.
man tror ju alltid det värsta :)

men det vart billigt.
ett tändstift hade smält ihopp.
dit med ett nytt och bilen gick som den skulle igen.

kör nu med Denso tändstift som är mer värmebeständiga.

Edit: 20hp gas per cylinder är safe.
du skulle kunna plocka ut 160hp gas då,det skulle ju skicka iväg en del :)


Du din lede frestare... Vi får se, måste åtminste köra en 500 mil innan för o slita in skiten. Då går det kanske att komma under 3 liter milen :roll:

_________________
/Erik Hutters Engelskt powernamn: "Sir Nip-ers"
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail us now - Elwood Blues
PPR
Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 aug 2006, 12:29 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 aug 2006, 08:06
Inlägg: 161
Ort: Piteå
Micklar med en BMW 323i M- 86 som har fått turbo ic 535ans sprut
Fin att jaga livet ur M3or med :D :D / AT


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 185 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008