Aktuellt datum och tid: 18 nov 2019, 09:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inför säsong 3
InläggPostat: 04 mar 2016, 11:36 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Kanske kan vara dags att diskutera upplägget för säsong 3.
Vad jag förstått så går det nu att köra med egna setups, något som de flesta verkar vilja. Vet ej om det är möjligt med egna setups utan att äga bilen dock, återstår att kolla upp.

Vi (Jag, Göran och Christian) pratade lite om egen poängräkning, tyvärr hade redan förra säsongen startat innan vi kom till skott. Men nu kanske det kan vara något, framförallt är det en sporre för de som sällan kommer inom topp 10 att ändå ha poäng att köra för.
Mao tänkte vi en poängskala hela vägen, hur den ska se ut återstår att se.

Nackdelen är att man måste bortse totalt från vad som står på Codemasters resultatsida, om vi har egen poängräkning förändras allting. Men vi ska försöka vara snabba, och tydliga, ut med resultaten.

Det kanske kan vara bra med en eller två veckors uppehåll så att allting blir som vi vill, dessutom behöver vi (åtminstone jag) kanske vila upp efter Wales sist :D

Fyll gärna på om ni har ideer, eller undringar.

/Thomas.

"The older i get, the faster i was"

Inläggsrubrik: Re: Inför säsong 3
InläggPostat: 04 mar 2016, 17:07 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Poäng till alla låter som en riktigt bra ide, det ska löna sig att vara med och ha skoj. Enda nöten att knäcka som jag ser det är hur skalan ska utformas. En vinst måste ju vara lika mycket värd oavsett om det är 15 eller 25 som deltar. Men sånt finns det säkert klokare folk än mig som redan har klurat ut.

Jag har jämfört lite tider för olika bilar och klasser och det skiljer förvånansvärt lite sinsemellan dom. Min poäng är att vi kanske skulle kunna mixa upp det med att man får välja mellan 2wd eller 4wd. Som ni kanske har börjat misstänka så gillar jag att åka fyrkrafs men jag har på känn att det blir bakhjulsdrivet till nästa säsong. Jag ska kolla upp det seriöst och ge ett mer konkret förslag.
Hursom gillade jag att köra en och samma bil hela säsongen.

Pixel Performance Racing #12

InläggPostat: 04 mar 2016, 19:18 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

SuperTed skrev:

Jag har jämfört lite tider för olika bilar och klasser och det skiljer förvånansvärt lite sinsemellan dom. Min poäng är att vi kanske skulle kunna mixa upp det med att man får välja mellan 2wd eller 4wd.

Har märkt det också, med lite klurande går det nog att mixa flera klasser faktiskt. De är olika snabba på olika banor också, vilket gör det extra intressant om man har regeln att man måste köra samma bil hela säsongen.

SuperTed skrev:
En vinst måste ju vara lika mycket värd oavsett om det är 15 eller 25 som deltar.

Japp, blir lite klurande för att få till det. Nuvarande poäng är:
25,18,15,12,10,8,6,4,2,1

Det enda officiella poängsystemet (inom racing) som täcker så många som vi är (som jag känner till) är Nascar men det känns helt fel tycker jag.
Kanske något i stil med:
50,40,34,30,27,25,24,23,22,21,20.... Det blir poäng för 30 förare vilket borde räcka... om vi inte växer :D

Vi får klura på det.

InläggPostat: 05 mar 2016, 08:01 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Först vill jag säga tack för för säsong 2 till alla inblandade.
Sen har jag några kommentarer om s3.

Gärna fria setups, jag hoppas att de som är duktiga på att göra setups delar med sig :D
Om man måste köpa bilen och köra för att få uppgraderingar så får vi ta det, bara det finns tillräcklig tid till start av s3

En poängberäkning där jag får poäng skulle uppskattas..

Sen tycker jag att rally är en uthållighetssport så jag har kört alla rallyn utom ett i ett svep.Detta med att träna, köra en sträcka, träna, köra en sträcka är inte rally för mig så ett krav på att köra alla, eller i alla fall hälften av sträckorna i ett sträck tycker jag borde införas.

InläggPostat: 05 mar 2016, 10:17 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Jag tycker det är skitkul att, efter jag kört tre sträckor på fredagen, hålla koll på racenet för att se hur tiderna står. Att fundera över helgen att om jag sätter pb på ss 4 då får brack problem och kanske MO också. Så att köra alla på en gång ger inte mig den långvariga spänning jag har nu.

Men det skulle vara kul med ett live rally. Vi startar 21:00 prick och då borde man kunna se alla tider efter varje sträcka om man inte är för snabb att trycka knapp 18. Men det skulle troligtvis reducera deltagarantalet men en test skulle vara kul.

Poäng? Hur skulle det bli om man tog dirtspoäng ggr 100 och sedan 30 för plats 11, 28 för plats 12, 26 för plats 13 osv. Då skulle väl dirts poäng vara "aktiv" och våra egna samtidigt?

Det viktigaste för mig är att alla får poäng. Jag vill slå några av er och för mig spelar det ingen roll om jag är på plats 25 eller 5 bara jag har möjlighet att ta poäng och gå om i totalen.

Sedan vill jag spara rwd-80 tills Renault T5 kommer, om den kommer i den klassen.

Hur vore det om man var tvungen att köra alla bilarna under en säsong. Säg om man tar Grupp-B RWD och tre länder körs med Mantan och tre med 037an. Då skulle det bli lite taktik (som saknas tack vare inga olika däck) för jag suger verkligen med 037an. Eller Grupp-B 4wd :shock: tänk om man får in T16 när alla tagit MGn i Tyskland :D

Tack till er som drar i detta. Hur det än blir så kommer jag köra S3 :check:

InläggPostat: 05 mar 2016, 16:04 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Angående poängen så är det inte kul att hamna elva, tretton osv och inte se hur man ligger till jämfört med de man kör emot - för mig är det en showstopper faktiskt.
Vad gäller bilval så tycker jag om de fyrhjulsdrivna mycket men det får bli som det blir. Mixade klasser vore kul, kanske att man kör parallella mästerskap? Dvs flera bilklasser som inte kör mot varandra men ändå i samma rally? Öppnar för att låta folk välja vilken bilklass de vill köra utan att behöva köra ex 60tals minin mot superminin...
Håller med om kravet att man som förare isåfall ska köra samma bil hela serien.

InläggPostat: 05 mar 2016, 17:06 
Veteran
Användarvisningsbild

Göran Strandh skrev:
Mixade klasser vore kul, kanske att man kör parallella mästerskap? Dvs flera bilklasser som inte kör mot varandra men ändå i samma rally? Håller med om kravet att man som förare isåfall ska köra samma bil hela serien.

Då skulle man även kunna delta i båda klasserna om man vill köra mer. :)

InläggPostat: 05 mar 2016, 22:59 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Köra alla sträckor på ett rally, utan att träna alls på dessa.
Vore det något? :hide:
"Frivilligt förstås"

InläggPostat: 06 mar 2016, 07:54 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Anders V skrev:
Köra alla sträckor på ett rally, utan att träna alls på dessa.
Vore det något? :hide:
"Frivilligt förstås"

Det vore det ultimata, problemet är att de flesta av oss redan kört banorna många gånger.

tharnvi skrev:
Göran Strandh skrev:
Mixade klasser vore kul, kanske att man kör parallella mästerskap? Dvs flera bilklasser som inte kör mot varandra men ändå i samma rally? Håller med om kravet att man som förare isåfall ska köra samma bil hela serien.

Då skulle man även kunna delta i båda klasserna om man vill köra mer. :)

Det vore kul, men är vi tillräckligt många? Risken är att det blir 15 i ena klassen och 8 i andra? Jag skulle nog köra båda klasserna, men kanske inte alla gör det?

InläggPostat: 06 mar 2016, 10:25 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jag vet inte, men jag tror inte att det är möjligt att köra samma sträcka med två olika bilar.

InläggPostat: 06 mar 2016, 13:03 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Angående antal sträckor så tycker jag det är perfekt nu med en totaltid på ca 30 min per vecka. VGP kör ju alla och det känns ganska tungt för mig. Samt att det blir lite skillnad på sträckor mellan säsongerna.

InläggPostat: 08 mar 2016, 09:19 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Förslag för ”Riktigt online Rally”
Dvs ett rally när all kör samtidigt. Detta bygger mycket på att alla deltagare håller på tiderna i roadbooken.
Alla skall ha Teamspeak, har SSR en egen kanal?

Test med 3 sträckor:
Anmälan i forumtråd
Roadbook:
21.00-21.10 Login på Teamspeak, förare anmäler närvaro via TS chatt och tävlingsledare prickar av startande
21.10 Förarmöte
21.15 Start SS1 Hammerstein
21.28 Tävlingsledare kontrollerar om alla är redo för nästa sträcka, om inte skjuts starten på nästa sträcka 5 min
21.30 Start SS2 Kontinjärvi
21.43 Tävlingsledare kontrollerar om alla är redo för nästa sträcka, om inte skjuts starten på nästa sträcka 5 min
21.45 Start SS3 Lysvik
22.00 Eftersnack på Teamspeak

I tidschemat ovan har jag som jag tror gott om tid.
Frågan är hur detta fungerar med många startande.
Skulle detta fungera rent tekniskt?
Vad mer behöver regleras?

Vad säger ni skall vi sätta upp ett testrally? Kanske med max 10 startande och med samma bil som i Säsong 2

InläggPostat: 08 mar 2016, 10:47 
Veteran
Användarvisningsbild

Borde kunna funka. Vore kul att prova.

InläggPostat: 08 mar 2016, 16:57 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

För mig personligen är en av de största fördelarna med Dirt Rally att jag slipper en fast tid, missar dem alldeles för ofta, så för mig är det bättre som det har varit, dvs att köra någon gång mellan onsdag och måndag.

InläggPostat: 08 mar 2016, 18:55 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Jag tycker "RiktigtOnlineRally" eller "ROR" verkar skitkul. Jag har inte teamspeak bara.

Sen är jag helt inne på Görans linje. Jag vill ha S3 precis som S2 i tid. Jätteskönt att kunna köra när man vill.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme