Aktuellt datum och tid: 24 jun 2018, 08:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 17:47 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 dec 2006, 14:16
Inlägg: 5871
Ort: Hedemora
Är det bara jag som känner att de misslyckats fatalt när det är så här knepigt att få till vettiga inställningar?

_________________
Peter Wesslan Westlin - Hellre sist än framhjulsdrift
Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 18:25 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Håller med om att det är lite väl knepigt att få till en vettig FFB. Jag har inte testat de andra simmarna men där verkar det ju inte vara alls lika djupgående inställningar som här, mer färdiga setups och välja på typ.
Vill man grotta ner sig ordentligt och finslipa till perfektion så är det säkert lyckat med SMS val av väldigt ingående inställningar. Men för majoriteten tror jag det är overkill med så mycket inställningar.

Jag har fått till min FFB som jag tycker känns helt ok nu i alla fall. De värdena jag länkade till på sidan 2 i denna tråd är det jag kör med.

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 20:03 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9740
Det blir jobbigt när inte standardprofilerna är nära. De borde kunna samla alla ej specifika bil ffb inställningar på en plats i alla fall.

Ännu en sak i tuning menyn du måste använda piltangenter för att nå alla alternativ du får inte scrolla med musen. Hittade en steering arm angle inställning nu.

Har testat denna guide för TX/T300RS http://www.racedepartment.com/threads/b ... 00.105725/

Resultatet är en klar förbättring. Styrningen är sjukt seg drar ner en hel del med master scale. Men det finns klara fördelar köra med superseg styrning i det här liret vad det verkar iof.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 20:50 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
oqvist skrev:
Men det finns klara fördelar köra med superseg styrning i det här liret vad det verkar iof.


Nej, av vad jag märkt själv och läst om runt på diverse ställen så tar trögstyrdheten bort dynamiken i de övriga känslorna så som när bilen tappar fästet, inbromsningar och ojämnheter/curbs.
Så man ska INTE ha en trögstyrd ratt :)

Fy-värdet som styr detta har jag på mellan 60-70 beroende på bilmodell.

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 21:12 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 23:06
Inlägg: 11023
Ort: Värnamo
oqvist skrev:
Det finns guider där man ska ha tire force högt och där man ska ha tire force lågt. Fler vägar till rom.

Nu hittade jag force feedback strength jösses vad de sprider ut ffb inställningarna.

Ja man hade nog inte kunnat göra det krångligare :lol:

_________________
I worshipped him , thats why my helmets is blue and yellow -Michele Alboreto.
Brack / Rickard Backstig / PPR /
Ligor: Dirt Rally.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 21:17 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 23:06
Inlägg: 11023
Ort: Värnamo
wesslan skrev:
Är det bara jag som känner att de misslyckats fatalt när det är så här knepigt att få till vettiga inställningar?

Det lite märkliga är ju att man trodde allt strul hade fixats till under åren dom hållit på.
För dom måste ju ändå haft bra inputs från sim-race folk.
Så nej jag står jämte dig, du ska inte behöva känna dig ensam på något vis :high5: :D

Har du köpt Dirt Rally?
Gör det annars, snart höjs priset när mer bilar sak släppas samt Rally Cross.
Här har man verkligen lyssnat på folk som kan och sen rättat till det som var fel, visst asfalt känns fortfarande konstigt men gruskörningen gör att jag saknar inte RBR längre.

_________________
I worshipped him , thats why my helmets is blue and yellow -Michele Alboreto.
Brack / Rickard Backstig / PPR /
Ligor: Dirt Rally.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 21:34 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 dec 2006, 14:16
Inlägg: 5871
Ort: Hedemora
Jag har köpt lortrally. :)

_________________
Peter Wesslan Westlin - Hellre sist än framhjulsdrift
Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 22:08 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9740
MAARTEN skrev:
oqvist skrev:
Men det finns klara fördelar köra med superseg styrning i det här liret vad det verkar iof.


Nej, av vad jag märkt själv och läst om runt på diverse ställen så tar trögstyrdheten bort dynamiken i de övriga känslorna så som när bilen tappar fästet, inbromsningar och ojämnheter/curbs.
Så man ska INTE ha en trögstyrd ratt :)

Fy-värdet som styr detta har jag på mellan 60-70 beroende på bilmodell.


Ojämnheter bortsett kerbs och gräs går inte känna överhuvud taget? Finns det några gupp på Road America?

Fast med de inställningarna jag körde så skiljde det förvånande lite i känsla om något. Trögheten i ratten tvingar dig köra smidigt och gör det svårt överköra. Ska man ligga och spara däck så kan det va ett bra trick. Men med de inställningarna han kör så blir det extremt trögstyrt.

Måste nog ha directdrive ratt på 20 nm+ för att verkligen kunna köra linjärt. Kör jag så TXn aldrig klipper går det inte känna ett skvatt :)

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 29 jun 2015, 23:04 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Kvalitén på banorna är tydligen väldigt varierande. Fler som påpekat det att en del banor har absolut nada ojämnheter medans andra har mer. Många menar på att banorna i verkligheten är väldigt jämna och fina och att det finns väldigt lite ojämnheter.
På Nordschleife finns det ju en hel del men testa också Oulton Park International, och på nåt parti i utgången på en raka på Silverstone finns det ett rejält gupp vet jag.

Road America kör jag aldrig för den är såååå tråkig tycker jag.

Jag har nog haft det roligaste singelracet någonsin ikväll. Nu när jag fått iordning på FFB:n så började jag köra Ford Escort MK1 RS1600:an på Oschersleben GP och jäklar vad skoj! :D
Inte någon snabb bil men vansinnigt rolig att köra och lägga upp på ställ i kurvorna :D

Bild

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 30 jun 2015, 09:53 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Inställningarna på sidan 2 reviderade idag. Hittade lite bra justeringar som gjorde det lite bättre.

Nu har jag testat lite med och ändra på Tire Force och FFB Strength ute i huvudmenyn.
Ändrade jag bara där så blev kombon med mina FFB-inställningar på bilarna helt fel så jag fick börja om.
Jag gjorde så här:

Fokuserade på en bil och en bana.
I det här fallet valde jag BMW M3 E30:n och Oulton Park International (som för övrigt är en väldigt rolig bana tycker jag).

Jag ändrade på FFB strength till 85 och hamnade på Tire Force 35 med min T500RS.

På bilens inställningar blev följande inställningar på FFB:n.

Master Scale 42
Fx Scale 130
Fy Scale 44 (om ratten känns för trögstyrd/lättstyrd i kurvorna kan man få ställa annat värde här beroende på bil. Lägre värde ger lättare ratt, högre trögare)
Fz Scale 142
Mz Scale 142

SoP Scale 6.0 (detta värdet hänger ihop med Fy Scale och ska inte sättas för högt, då får man en trögstyrd ratt)
SoP Lateral Scale 140
SoP Differential Scale 50
SoP Damping 0

SoP Damping används om man får en burrande känsla i ratten vid kurvtagningar. Jag har märkt att man på vissa bilar måste sätta ett värde här. Vanligtvis inte särskilt högt.

Med dessa värden ovan så känner jag definitivt av var jag har bilen, om den håller på att tappa fästet, acceleration ut ur kurvor, inbromsningar, curbs och ojämnheter i banan och om bilen lättar i en backe vid acceleration/inbromsning eller kurvtagning.

Jag kommer revidera dessa siffror om jag hittar bättre inställningar :)

Värdena reviderade 2015-06-30

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 30 jun 2015, 14:54 
Offline
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 feb 2007, 16:36
Inlägg: 747
Ort: Upplands Väsby
Är detta applicerbart i pc miljö också? Eller skiljer sig värdena där?
Antar jag kan testa förstås men tänkte om nån visste, har massor av härliga Daytona race dom närmsta timmarna att se fram emot först ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 30 jun 2015, 17:16 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Kan inte bekräfta det själv men i alla fall i 1.0 av Pcars så sa folk att det skiljde kraftigt på ffb:n mellan PC och PS4. Vet dock inte om så är fallet längre.
Det är ju bara att du skriver ner vad du har för värden innan du ändrar och sen prövar mina :)

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 07 jul 2015, 15:41 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Hur går det för alla med era Force Feedback-inställningar? Har ni fått iordning på det eller har ni helt enkelt gett upp? :)
Jag tänkte jag ska ge er en del bra information om hur ni kan få till en helt okej FFB.

Jag hängt mycket på Project CARS officiella forum och diskuterat fram och tillbaks om force feedbacken i Pcars.
Jag har gjort förändringar i min setup ganska rejält och det i kombination med patch 2.0 så tycker jag det känns riktigt vettigt nu.

1. Det sägs att man ska göra en reset av FFB inställningarna i huvudmenyn så det gjorde jag.
Gå till Options & Help -> Controls och tryck reset (Trekant på PS4, någon annan knapp på PC)
Obs, man tappar mappning av knappar till controllers/tangentbord så det kan vara idé och skriva upp hur man mappat innan man gör reset.

2. Efter det gick jag in och höjde upp Force Feedback strength till max dvs. 100.
Options & Help -> Configuration -> Scrolla ner till Forcefeedback.
Enligt de som vet så ska detta värde ALLTID stå på max. På så vis skickas alla signaler till ratten utan avskalning. Ställer man ner detta skickas inte alla relevanta signaler runt dead center, man förlorar viktig feedback i ratten alltså.
Om du har en T500RS så passa på och ställ ner Steering Deadzone till 0.

3.
Sedan kommer vi till det värdet många ställer helt fel. Tire Force. Det är detta värdet som bestämmer hur kraftig FFB vi vill ha allting summerat. Många kör uppåt 100 här och då blir ratten sjukt jobbig att styra och den känns som den kan vrida sönder handlederna.
Options & Help -> Controls -> Calibrate Forcefeedback (R2 på PS4 någon annan knapp på PC).
Längst upp här hittar du Tire Force. Jag ställde mitt på 31.

Så där, nu är FFB:n inställd systemmässigt.
Nu ska varje bil justeras och dessa värden har jag hittat som jag tycker funkar riktigt bra.
Jag känner när bilen över/understyr. Inbromsningar. När man kör över curbs och ojämnheter. När bilen lättar över backar/i gupp.
Den blir inte heller tungjobbad så jag kan styra med en hand och hålla emot i kurvor utan att det blir jobbigt. Jag känner av "centering spring" väldigt lite eller inget alls.

Framhjulsdrivet:
Master Scale 46
Fx Scale 100
Fy Scale 30
Fz Scale 130
Mz Scale 90

SoP Scale 30
SoP Lateral Scale 40
SoP Differental Scale 50
SoP Damping 0
(SoP här använder jag på en framhjulsdriven bil för att få mer känsla i ratten vad bakänden på bilen gör).

Bakhjulsdrivet:
Master Scale 46
Fx Scale 96
Fy Scale 52
Fz Scale 140
Mz Scale 62

På bakhjulsdrivna bilar använder jag generellt inga värden på SoP men det är efter tycke och smak. SoP används vad jag förstått till att få till mer känsla av vad bakänden på bilen gör.

Den här sidan förklarar väldigt ingående de olika värdena och dess innebörd för den som tycker det är kul att grotta ner sig.

Fx = longitudinal force component (braking)
Fy = lateral force component (sideways force when cornering)
Fz = vertical force component (weight transfer, bumps)
Mz = torque around the vertical (Z) axis due to e.g. caster, King Pin Inclination, scrub radius etc.

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Senast redigerad av MAARTEN 09 jul 2015, 13:55, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 07 jul 2015, 16:19 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9740
Jag har gett upp och funderar på att beställa direct drive ratt ;). Nä men det går ju hitta inställningar så det går att köra men på min TX upplever jag den ändå sämst i klassen av moderna race sims. Jag har testat lite olika sista var de här inställningarna. https://www.gtplanet.net/forum/threads/ ... 49.330760/

Lite mindre seriös kanske visst wobble när hjulen ska självcentrera men det håller en vaken i alla fall.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Force Feedback inställningar
InläggPostat: 07 jul 2015, 16:35 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Jag har inte kört något av de andra simmarna så jag har inget att jämföra med.
Det enda jag har GT6 när jag körde med min gamla G27:a och då är detta betydligt mycket bättre när det kommer till force feedback. Det hänger ju förstås till viss del på att jag kör en bättre ratt nu med.
Ja, jag såg i DIY-tråden att du var sugen på att beställa :alig: :)

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008