Aktuellt datum och tid: 17 feb 2020, 19:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 13 jun 2015, 00:00 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9769
35 varv GT3 på LeMans känns då inte arkad jösses vad jobbigt.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 13 jun 2015, 06:12 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
I GT6 körde jag alltid bumper eller hood-mode när jag lirade men av någon anledning gillar jag verkligen cockpit-läget i Pcars. I vissa bilar kan det även funka bra med baksätesläget.

Men jag håller med dig om att det känns verkligen mer arkad i hood-läget.

Det kanske inte är så konstigt ändå, man ser ju exakt var båda hjulen är i förhållande till banan.
Det hade nog varit likadant i verkligheten, sätt dig på motorhuven på en vanlig bil och kör :)

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 13 jun 2015, 07:47 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 23:06
Inlägg: 11023
Ort: Värnamo
Köpte spelet igår, jag gör väl något fel för jag tycker det känns lite som Race07.
FFB verkar vara en vetenskap provat med den där 1.6 fixen men får det inte att kännas ok ändå tycker jag.
Behöver nog grotta ned mig mer kanske ☺

_________________
I worshipped him , thats why my helmets is blue and yellow -Michele Alboreto.
Brack / Rickard Backstig / PPR /
Ligor: Dirt Rally.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 13 jun 2015, 11:55 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9769
Jo tar ju lite tid. Spenderade en del tid med att försöka fixa vettig Ffb med slsn slutade med att jag tog bort spade fixen och körde default. Kändes väl så bra om inte bättre efter lite fipplande med master scale och mz, my, mx bla bla värdena.

Huv vyn känns som man sitter för högt och i fel vinkel för att den ska kännas bra för min del. Annars så känns den ofta mer rätt än cockpit vy. Kör man VR headsets så vill man nog ha en cockpit i alla fall.

Hjälmvyn går nog att vänja sig vid också. Skulle vilja ha den utan realistiskt mufflat ljud dock.

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 14 jun 2015, 15:19 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 24 jan 2007, 11:26
Inlägg: 1330
Ort: Luleå
Råkade också köpa spelet igår. Medans ni håller på och tweakar FFB inställningar så försöker jag få ratt att fungera över huvudtaget. Just nu är det som att sitta i damsadel från 1800 frost. Verkar vara något, troligtvis min växelspak, som skickar någon signal konstant för jag tittar hela tiden åt höger. Det går inte heller att konfigurera inställningarna eftersom den klagar på att den får multipla input...

När jag får kraft och lust borde jag kanske felsöka, men just nu orkar jag bara klaga...

_________________
Martin Simonsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 14 jun 2015, 15:30 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 maj 2015, 17:11
Inlägg: 318
Ort: Stockholm
Det där problemet hade jag också när jag körde min G27 via en Titan One USB-adapter (för kompatibilitet med PS4). Jag trodde det först berodde på den här USB-adaptern men det visade sig att det var en generell bugg i Project CARS (hittade flera med samma problem som beskrevs på diverse forum).

Lösningen som funkade för mig var att starta om allt, PS4 + spel samt ratt och pedaler.

Det kom väldigt oregelbundet med så det gick liksom inte att hitta någon röd tråd heller.

_________________
Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 14 jun 2015, 16:07 
Online
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12980
Ort: Norrtälje
MartyParty skrev:
Råkade också köpa spelet igår. Medans ni håller på och tweakar FFB inställningar så försöker jag få ratt att fungera över huvudtaget. Just nu är det som att sitta i damsadel från 1800 frost. Verkar vara något, troligtvis min växelspak, som skickar någon signal konstant för jag tittar hela tiden åt höger. Det går inte heller att konfigurera inställningarna eftersom den klagar på att den får multipla input...

Grundläggande felsökning: Du har inte en växel i på H-lådan? (dra ur den isåfall :))

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 14 jun 2015, 16:59 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 24 jan 2007, 11:26
Inlägg: 1330
Ort: Luleå
Tyvärr var det inget riktigt så enkelt... men får testa att bara köra ratten och sen se om jag får det att funka med spaken.

Känner bara att jag börjar bli gammal och att det är inte 1995 längre så att använda två USB enheter borde fungera smärtfritt.

Nåväl, eftersom jag fortfarande sitter med AMD-kort och tre skärmar så kommer jag nog få fler saker att gubbgnälla över vad det lider...

_________________
Martin Simonsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 14 jun 2015, 22:54 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 24 jan 2007, 11:26
Inlägg: 1330
Ort: Luleå
Visade sig att man inte kunde använda GT-kringlan till Thrustmaster 500RS utan bara F1-ratten, men då fungerar det också att använda växelspaken. Det är nog det de menar med "beyond reality"; att köra runt en Historic Racer med F1-ratt och H-låda. En annan sak som kändes lite övernaturligt var den utomkroppsliga upplevelsen att sitta mitt i bilen och se sig själv lite från sidan. Tillslut lyckades jag ändå mappa om en knapp så att jag kunde ändra kameravinkel.

Sen att det kraschar titt som tätt och att spelet inte sparar några inställningar som man gör antar jag är något man bör ha överseende med...

_________________
Martin Simonsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 14 jun 2015, 23:03 
Offline
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 feb 2007, 16:36
Inlägg: 747
Ort: Upplands Väsby
MartyParty, så i det stora hela är du rätt nöjd alltså? :lol: :mrgreen: :rofl:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 15 jun 2015, 17:40 
Offline
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 aug 2007, 10:26
Inlägg: 8699
Ort: Tyresö, Stockholm
MartyParty skrev:
Visade sig att man inte kunde använda GT-kringlan till Thrustmaster 500RS utan bara F1-ratten, men då fungerar det också att använda växelspaken. Det är nog det de menar med "beyond reality"; att köra runt en Historic Racer med F1-ratt och H-låda. En annan sak som kändes lite övernaturligt var den utomkroppsliga upplevelsen att sitta mitt i bilen och se sig själv lite från sidan. Tillslut lyckades jag ändå mappa om en knapp så att jag kunde ändra kameravinkel.

Sen att det kraschar titt som tätt och att spelet inte sparar några inställningar som man gör antar jag är något man bör ha överseende med...




Huh?
För mig funkar det utmärkt med min aftermarket ratt som emulerar gt ratten... Sen separata pedaler, växelspak, buttonbox plus seq shifter... Allt funkar.

Får jag tummen ur ska jag prova med gte ratten, någon org gt har jag inte.

_________________
- Team Backmarkers
- SSR iLeague
- Racing blog, videos, setups: http://www.dmsproject.com/

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 15 jun 2015, 19:39 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 24 jan 2007, 11:26
Inlägg: 1330
Ort: Luleå
Väljer du custom ratt i inställningarna? Problemet var att när GT-ratten var inkopplad så klagade spelet på att den fick multiple inputs...

Får göra ett försök till när jag får ork...

_________________
Martin Simonsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 20 jun 2015, 12:51 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Min röst ligger helt klart på arkadsidan. Det är kul att köra och AI är kanske bland det bästa som finns att köra mot men det förstärker bara mitt intryck. För att bli en riktig sim så måste det förändras mycket. Här är några snabba noteringar:

- Setups. Att bara ha en möjlig setup per bil och bana är helt galet.

- AI-kontroll. Att inte få ställa in så att man kör sin bil själv i depå eller efter slutet på en session är kass och helt onödigt.

- Inställningar/menyer. Gränssnittet är rörigt och svårmanövrerat. Det kan man kanske lära sig men varför kan de som har kunnandet inte få större tillgång till de filer som lagrar inställningarna?

- Repriser. De är snygga men möjligheten att kontrollera dem på ett enkelt sätt så att de blir användbara för att analysera situationer under race saknas. Det kan inte vara så svårt att implementera då det var bättre redan i ISI's produktioner från förra decenniet.

- Fysiken (?) Det är nog inte för lätt att köra bilarna på gränsen men känslan när man pressar är lite underlig. I AC eller iRacing känner man mer innan det går åt skogen, bilen liksom skrämmer en lite innan det det brakar iväg. Det gör nog att dessa känns lite svårare att köra men i realiteten så blir de lättare att ligga nära gränsen för bil och setup när man väl lärt sig att läsa av signalerna. Detta är kanske inte ett problem med fysiken i PC utan en effekt av att jag inte fått till en FFB som funkar bra.

Kanske är en del av detta effekter av att SMS anpassat PC till den mer begränsade funktionaliteten hos konsoler. I så fall är det synd att det inte gjorts mer för att ge de som kör PC på PC (!) inte fått mer fokus.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 20 jun 2015, 13:38 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 aug 2006, 20:15
Inlägg: 9769
Nog rätt svår va snabb i då man får tillbaks greppet så fort tror jag. Apropå konsolanpassning de lågupplösta texturerna, bara en setup inga setupfiler kanske men inte de 40 ffb inställningarna. Det är så långt från konsolanpassning man kan komma :D

_________________
Pär Öqvist

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Project CARS, simulator eller simcade?
InläggPostat: 20 jun 2015, 16:20 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 03 mar 2010, 21:53
Inlägg: 1531
Ort: Kallinge
När man pratar "sim eller arkad" är det fysiken man pratar om rent generellt.
Allt annat är ju bara en preferens om vilket GUi man gillar, eller hur bra övriga funktioner eller finesser det finns. Det avgör inte om det är "sim eller arkad" .Som Pär säger, jämför man hur mycket inställningar det finns på bilarna, så ligger ju de flesta andra i arkad läge också :wink:

Fysiken är lite enklare, mer förlåtande än en del andra spel, men samtidigt är ju bl.a iRacing fel åt andra hållet med snorhala bilar i låga hastigheter och sk. death wiggle.
Hur mycket sim är det egentligen. Jag har inga som helst problem att köra på gränsen och känna när det barkar åt skogen. Med bra inställd FFB och en bra setup så är det enkelt.

Jag håller dock med om att de behöver fixa så att man kan ha flera setups, samt kunna importera/exportera.

I grunden är det rF1 fysikmotor som har blivit ordentligt genomgången, bl.a är däck modellen lika den i rF2

Btw, du kan sköta kameran på en replay, precis som alla andra spel om du vill kolla en incident.

_________________
Conny Näslund
Och inled mig inte i frestelsen.....jag hittar själv....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008